Opdrachtgevers, waar wachten jullie op?

Geschreven door , op 09-10-2016

Nadat ik een paar jaar lang vooral congressen, colleges, en een stevige opleiding had bezocht over verandermanagement, was ik wel even toe aan een ander thema. Op LinkedIn trok een aankondiging van de IT Innovation Day mijn aandacht. Voor veel mensen klinkt dit wel erg ver weg van verandermanagement, maar in mijn werk ben ik dagelijks bezig met verandermanagement in de context van ICT-projecten.

Wat mij triggerde in het programma van de IT Innovation Day, was een presentatie van Marjolein Vlaming (Deloitte) met de titel ‘data driven change management’. Het is behoorlijk uniek dat er een presentatie over verandermanagement op het programma staat van een Innovation Day die over IT gaat, dus toch wel wat achterdochtig vertrok ik naar Amersfoort. In de IT-wereld wordt onder ‘change management’ namelijk meestal iets heel anders verstaan; het gaat dan om het managen van het proces om wijzigingen door te voeren in de functionaliteit of configuratie van een systeem. Change management gaat in mijn context over iets heel anders: het besteden van aandacht aan de veranderingen die ICT-systemen met zich meebrengen voor de mensen die ermee moeten werken, in hun werkprocessen, organisatiestructuur en manier van samenwerken.

Marjolein’s verhaal ging inderdaad over change management in ICT-projecten volgens mijn definitie. En het stond als een huis. Ze hield een zaal met een paar honderd IT’ers voor dat change management het geitenwollensokkenimago inmiddels wel ontstegen is. Ze had van tevoren onder de deelnemers een enquête uitgezet, en daar kwam het volgende uit:

  • 90% van de deelnemers gaf aan change management belangrijk te vinden voor projectsucces
  • 40% gaf aan er ook daadwerkelijk aandacht voor te hebben
  • De deelnemers schatten het aantal succesvolle ICT-projecten op 40%

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat weerstand van werknemers op nr. 1 staat als oorzaak van falende ICT-projecten. En ik vond het niet zo verrassend dat Marjolein met dit statement kwam, maar wél dat dit later nog eens bevestigd werd door een andere spreker: Frans Loth, CTO van ICT-Partners. Die bevestigde aan het eind van zijn presentatie dat de uitdaging van ICT-projecten meestal niet in de ICT zelf zit, maar in het gebruik ervan door mensen op de werkvloer. Ineens voelde ik me even niet meer die roepende in de woestijn, als het gaat om change management in ICT-projecten!

Als je bedenkt dat er miljarden gespendeerd worden aan falende ICT-projecten, dan schetst dit seminar een fantastisch perspectief! Het is voor iedereen, zowel opdrachtgevers als ICT-leveranciers, pure winst

  1. dat change management een serieus podium krijgt in de ICT-wereld
  2. dat de overgrote meerderheid van aanwezige ICT’ers erkent dat het belangrijk is voor het slagen van het project, en
  3. dat dit bevestigd wordt door grote ICT-partijen!

Opdrachtgevers en ICT-projectleiders, waar wachten jullie nog op? Zonder change management geen projectsucces; zet het daarom niet als sluitpost in de projectbegroting, maar organiseer het in jullie projecten en programma’s en bespaar jezelf een mislukking (en daarmee mogelijk een paar miljoen euro)!

 

Maar…. hoe organiseer je dat dan? Binnen het project, in de lijn of in een vrije rol? Stel je een projectmanager Change aan, of leg je de regie van een verandertraject neer bij lijnmanagers en teamcoördinatoren? Daarover lees je meer in onze volgende blog!

Geen reacties

Liminale leiders en kreeften

Geschreven door , op 30-09-2016


Hoe zegt u?
 Kreeften! Nee, dat andere. Ah….Liminale leiders! We volgden onlangs een college bij Danielle Braun, corporate antropoloog en schrijfster van het boek “De Corporate Tribe”. Ze vertelde daar met veel voorbeelden over cultuur in organisaties, en maakte daarbij de parallel naar culturen van  Afrikaanse stammen.

Lees meer..

Geen reacties

Complex, of gecompliceerd?

Geschreven door , op 18-09-2016

IMG_4123

Op 29 augustus namen we deel aan een seminar over Agile Development, georganiseerd door de Vakvereniging voor Implementatieprofessionals. De sessieleider stelde dat een Agile aanpak bij uitstek past bij een complex vraagstuk, maar minder effectief is bij gecompliceerde vraagstukken.

Maar wat maakt een vraagstuk nu gecompliceerd of juist complex?

 

In gecompliceerde vraagstukken loont het om meer tijd te besteden aan analyse, aldus de spreker. Complexe vraagstukken vragen om meer experimenten om te ontdekken hoe iets werkt. Bij een Agile aanpak, die meer lijkt te passen bij complexe vraagstukken, is een korte leertijd een enorm voordeel. Door te experimenteren op basis van een beperkte investering, leer je uit de praktijk hoe iets werkt (en hoe je als team beter kunt werken). Met die ervaring voer je vervolgens nieuwe experimenten uit (of ontwikkel je door) totdat je een acceptabele oplossing hebt.

Met collega’s van verschillende banken, de NS en adviesbureaus pelden we dit vraagstuk af. Een gecompliceerd project is bijvoorbeeld de nieuwe spoorbrug over de A1 (bij Muiden). Vraagstukken die veel analyse en ontwerp vereisen, en waar experimenteren bovendien geen optie is. Je bouwt immers niet eerst een ‘goedkope’ brug van bijvoorbeeld hout, om daarna door te ontwikkelen richting de brug zoals die nu is geworden. De ‘omstelkosten’ en doorlooptijd zijn te hoog.

We ontdekten ook dat de beleving van gecompliceerd of complex, vooral bepaald wordt door de ervaring en skills van het team dat zich met het vraagstuk geconfronteerd ziet. Heb je een vraagstuk in een voor jou onbekend gebied (bijvoorbeeld elektrotechnisch) dan is dat voor jou misschien complex. Je experimenteert wat en blaast een paar stoppen in de meterkast op, voordat je weet hoe het werkt. Een ervaren elektrotechnicus zal hetzelfde vraagstuk niet complex vinden, maar hooguit gecompliceerd.

Beschikbaarheid van ervaring en skills zijn dus heel bepalend voor hoe je een vraagstuk aan denkt te kunnen pakken. Soms hoef je een vraagstuk niet complex te maken, en kun je het gewoon gecompliceerd houden door de juiste mensen te betrekken. Dat neemt het voordeel van kortcyclisch leren niet weg. Want ook de beste ontwerpen zijn soms onvolledig (of over-volledig en dus te duur), en dat wordt soms veel te laat ontdekt.

De praktijk zal zijn – zo besloten we – dat een zuiver complex, of een zuiver gecompliceerd vraagstuk niet bestaat. Je zult laveren tussen de aanpakken die bij beide soorten vraagstukken bestaan. Ervaring en skills maken onnodig experimenteren daarbij overbodig (en voorkomt dat de A1 meermaals per jaar dicht moet, omdat er weer een sprint is afgerond).

We reden naar huis met de vraag: veel organisaties kiezen tegenwoordig per definitie voor een Agile aanpak. SCRUM-teams zijn inmiddels meer regel dan uitzondering. Zijn er dan alleen nog maar COMPLEXE projecten? Waar is GECOMPLICEERD gebleven? Of ligt het aan de skills en expertise die beschikbaar zijn?

 

Geen reacties

8020 implementeren

Geschreven door , op 16-06-2014

Ik wil zelf een nieuwe tuintafel bouwen. Gewoon zelf een schetsje maken, hout kopen, zagen, schroeven, lakken en klaar! Klinkt haalbaar en scheelt een hoop geld. Maar … of die tafel net zo mooi is als een tafel van een echte timmerman? En of die tafel net zo stevig is, en net zo lang blijft staan? U hoeft het mij niet te vertellen; ik weet het antwoord helaas zelf ook wel…

Lees meer..

Geen reacties

e-Health, een kwestie van loslaten?

Geschreven door , op 23-04-2014

Op de Zorg&ICT 2014 sprak de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor e-Health (NVEH) duidelijke woorden. Er zijn veel initiatieven, maar het breed implementeren komt er (vaak) niet van. Instellingen blijven vaak hangen in een experimenteerfase. Verder: e-Health lijkt vooral de kosten van de zorg te moeten verlagen; verbetering en uitbreiding van zorg lijkt secundair.

Lees meer..

1 reactie

Blog: Ondiep water

Geschreven door , op 28-03-2014

Als je leert zwemmen, moet je eerst op het droge de bewegingen leren. De volgende stap is dat je in ondiep water aan de slag gaat en tenslotte, als het veilig genoeg is, stap je het diepe in. Wat een contrast met trajecten die je vaak ziet bij invoering van nieuwe ICT!

Lees meer..

Geen reacties

Blog: De pijn ineens?

Geschreven door , op 29-03-2013

Veranderen doet pijn. Bij organisatieveranderingen heb je soms de keuze om de pijn in delen op te knippen, per afdeling of proces bijvoorbeeld. De verandering kan dan in onderdelen worden ingevoerd, en dat noemen we dan met een mooi woord ‘faseren’. Lees meer..

1 reactie

Blog: Pay now, or…

Geschreven door , op 21-01-2013

Pay now, or pain later.

Of anders: pay now, or you’ll pay later…
Een veel voorkomende uitdaging in projecten is het beschikbaar krijgen van ‘resources’. Van mensen dus, om mee te denken en te werken. Lees meer..

1 reactie

Bank zoekt businessmodel

Geschreven door , op 04-06-2012

Op een prachtige zaterdag sprak ik met iemand die al 35 jaar in verschillende functies bij een Nederlandse wholesale bank werkt. Het was onze eerste ontmoeting, tot stand gekomen vanuit mijn nieuwsgierigheid naar wat er nu écht aan de hand is in banken- en verzekeringsland Lees meer..

Geen reacties

Best wel analoog, dat E-health

Geschreven door , op 04-04-2012

Eén van onze klanten heeft recentelijk een grote vernieuwing op het gebied van E-health binnen haar organisatie doorgevoerd. Mooi daarbij is dat bekeken is wat E-health heeft opgeleverd, en voor wie. Lees meer..

Geen reacties